Sunday, March 6, 2011

SEJARAH PENUBUHAN 3

Dalam masa peralihan daripada kerajaan Jepun kepada kerajaan Negeri Bersekutu pada tahun 1945 Tanah Melayu diperintah buat sementara waktu oleh Bintang Tiga selama 3 bulan 10 hari. Tiada siapa yang dapat membayangkan kezaliman Bintang Tiga ini. Tetapi Madrasah Khairiah ini menjadi tempat perlindungan bagi orang-orang melayu di daerah Baling daripada kezaliman Bintang Tiga tersebut.

Tuan Guru Hj. Yahaya telah berangkat semula ke Tanah Suci untuk menunaikan fardhu haji.Sepeninggalannya ke Tanah Suci pentadbiran Madrasah disandang oleh Pak Su Haji Ahmad. Dalam masa tersebut beliau telah membesarkan lagi Madrasah disebelah hilirnya.

Sepulangannya dari Tanah Suci Mekah setahun kemudiaan, Tuan Guru Hj. Yahaya telah menyambungkan semula pengajarannya di Madrasah Khairiah. Semenjak dari itu pada setiap hari dan
bulan bilangan pelajarnya semakin bertambah.

KUNJUNGAN DATO' ONN JAAFAR

Di tahun 1940-an semangat Hidup Melayu bergema dalam masyarakat melayu. Pada tahun 1945 telah diadakan satu majlis 'IHTIFAL' secara besar-besaran di Madrasah yang dianjurkan oleh penduduk tempatan. Dengan usaha Paksu Haji Ahmad maka di dalam majlis tersebuat turut dihadiri oleh Sultan Kedah, Dato' Onn Jaafar, pembesar-pembesar negeri serta orang-orang kenamaan yang lain. Lebih puluhan ribu manusia hadir pada hari tersebut untuk mendengar ucapan Dato' Onn Jaafar dalam memperjuangkan nasib Melayu. Pada hari tersebut tidak kurang dari 20 ekor kerbau yang disembelih untuk jamuan kepada hadirin. Dari sini jelas bahawa kemasyuran, kemajuan dan kejayaan Madrasah Khairiah pada masa itu adalah gabungan dua tenaga utama iaitu Tuan Guru Hj.Yahaya sendiri yang bergiat dalam bidang pelajaran dan Pak Su Hj. Ahmad yang memainkan peranan dalam hal-hal luar.

Sistem Pelajaran Secara Nizomi

Sebelum tahun 1951 Madrasah Khairiah hanya menumpukan pembelajarannya secara umumi semata-mata dengan mempelajari kitab-kitab agama yang ditulis dalam bahasa melayu Pattani yang
diterjemahkan dari kitab Arab sendiri oleh guru-guru Pattani di Mekah disamping kitab-kitab agama yang ditulis di dalam bahasa Arab sendiri. Tetapi kemudiaannya pada tahun 1951 dengan persetujuan mesyuarat agung, Tuan Guru bersetuju mengadakan pengajian secara Nizomi dan mengikuti pengajian secara umumi pada malamnya yang dikendalikan oleh Tuan Guru Hj. Yahaya sendiri. Dalam system Nizomi tenaga pengajar terdiri daripada murid-murid tua yang menjalankan tugas secara sukarela.
Mereka ialah Hj. Hassan Rasyid (Mudir), Hj. Zakaria Hj. Ahmad, Haji Abdullah Awang Besar, Haji Sulaiman Ibrahim Al- Fahmi, haji Badruddin dan Haji Abdul Rahman Hj. Majid.

No comments:

Post a Comment